Sabtu, 17 Oktober 2009

perkhidmatan pendawaian ELEKTRIKAL & AUDIVIDEO MULTIMEDIA di PUTRAJAYA



misi membunuh akan dilakukan oleh saudara GEMUK dan AZMI

.............................................................................

Orang Bisnes dan Ketampanan Sosial

Ketampanan sosial sangat besar peranannya dalam kejayaan bisnes yang melibatkan sektor perkhidmatan peribadi, di mana kita mempunyai kontak langsung dengan pelanggan ataupun klien kita.

Ada 2 jenis ketampanan, iaitu (i) ketampanan fizikal, dan (ii) ketampanan sosial. Banyak orang yang ciri-ciri fizikalnya biasa-biasa sahaja, tetapi mereka memiliki ketampanan sosial yang luar biasa.

Ketampanan fizikal itu ada pada diri kita - hidung yang mancung, mata yang bulat, kulit yang putih kuning dan lain-lain lagi. Semakin kita tua, semakin berkurangan ketampanan fizikal kita.

Ketampanan sosial itu ada pada pandangan dan persepsi orang-orang lain mengenai diri dan karekter kita. Semakin kita tua, kita dapat dipandang semakin tampan oleh orang-orang yang mengenali kita.

Produk-produk kita bukan unik. Banyak produk lain dalam pasaran yang serupa dengan produk kita. Orang mempunyai banyak pilihan sama ada mahu membeli daripada kita ataupun orang lain.

Dalam bisnes, orang membeli daripada kita adalah disebabkan mereka menyukai diri kita. Dan, pelanggan kita bukan menyukai kita disebabkan hidung kita mancung ataupun kita memiliki kereta besar dan mahal.

Orang menyukai kita disebabkan kita mempunyai integriti dan kredibiliti.

Integriti adalah sejauh mana pelanggan kita percaya kita tidak menipu dia. Jadi, integriti adalah isu akhlak dan etika bisnes kita. Pendek kata, integriti menjadikan kita bisnesman yang baik.

Manakala kredibiliti adalah sejauh mana pelanggan kita percaya kita mempunyai pengetahuan berkenaan produk ataupun perkhidmatan yang ditawarkan kepadanya. Jadi, kredibiliti adalah isu ilmu dan kepakaran kita.

Integriti dan kredibiliti berperanan serentak dalam mencipta ketampanan sosial kita.

sumber :

http://puanainonmohd.blogspot.com/2009/10/orang-bisnes-dan-ketampanan-sosial.html

sihatceriacergas & the endaevour to achieve more...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan