Jumaat, 23 April 2010

membekal MAKANAN ( kueh @ cookies ) & MINUMAN BERBOTOL di BANGSAR




...............................................................................

Kehidupan ialah satu nikmat yang Allah s.w.t berikan kepada kita. Melalui kehidupan ini kita baru perasan kita ini wujud dan kita ini hidup. Jika tiada kehidupan ini maka kita tiada peluang untuk merasainya. Kita sepatutnya bersyukur sangat sebab di beri peluang hidup dan dapat mengalami kehidupan.

Memang resam kehidupan itu bermacam ragam dan beraneka cara. Ada yang senang. Ada yang susah. Ada yang ok. Ada yang sempurna. Ada yang kurang sempurna. Ada yang cantik. Ada yang kurang cantik. Ada yang baik. Ada yang kurang baik. Ada yang terang. Ada yang kurang terang. Semuanya ini adalah nikmat-nikmat kehidupan yang cukup sempurna.

Memang beraneka dan bermacam ragam. Itulah NIKMAT yang sebenar-benarnya. Dengan kesusahan dia akan dapat menilai dan mengenali kesenangan serta bersyukur. Dengan melalui kegagalan baru seseorang dapat merasai nikmat dalam menuju kejayaan.

Siapakah kita? Adakah kita ini atas usaha kita? Apa yang kita punyai? Adakah harta yang kita punyai itu kita punya atas usaha kita? Apakah kesenangan yang kita miliki itu kepunyaan kita? Apakah kesusahan itu kepunyaan kita atas kesalahan kita? Apakah kegagalan itu milik kita? Semuanya itu kesenangan, kesusahan, kegagalan dan kejayaan itu BUKAN milik kita. Kesemuanya milik Allah s.w.t.

Jadi kenapa merasa susah dan risau jika kita hilang kesenangan. Jadi kenapa jadi resah dan gelisah jika kita gagal. Kan semuanya bukan milik kita. Milik Allah s.w.t apa yang di langit dan di bumi dan kita ini cuma hambanya sahaja. Apa kita ingin bongkak dan sombong atas benda yang bukan milik kita. Apa kita akan sedih gulana jika semua di tarik dari kita.

Fikirkanlah lah. Kehidupan akhirat itu sentiasa menanti kita. Untuk kehidupan dunia ini kita kena ikut contoh nabi kita Muhammad s.a.w iaitu kekasih Allah s.w.t yang di jadikan ikon untuk kita ikuti dari segenap segi.
sihatceriacergas & the endaevour to achieve more...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan